Skip to main content

Algemene voorwaarden

  1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle relaties met onze klanten. Hiervan kan schriftelijk worden afgeweken zonder dat er toekomstige rechten ontstaan.
  2. Onze aanbiedingen zijn persoonlijk en vertrouwelijk en binden ons niet, tenzij deze een termijn voor aanvaarding bevatten en zijn gebaseerd op uitvoering onder normale omstandigheden. Indien een vrijblijvend aanbod wordt aanvaard, hebben wij de keuze ons aanbod binnen 2 werkdagen na ontvangst van de aanvaarding in te trekken of door verzending van een orderbevestiging te accepteren. De vermeldingen in de online shop worden beschouwd als vrijblijvende aanbiedingen zoals hierboven beschreven. Het wordt pas van kracht na acceptatie van de bestelling door ons. Alle prijzen zijn in €, exclusief 21% BTW.
  3. De benamingen, logos en andere tekens die in deze site worden gebruikt, onder het logo van en de naam Dolcivita, zijn merken en/of handelsnamen die wettelijk beschermd zijn. Elk gebruik ervan of van gelijkaardige tekens is volstrekt verboden zonder voorafgaandelijk en schriftelijke akkoord van Dolcivita. Alle intellectuele eigendomsrechten (waaronder niet limitatief inbegrepen benamingen, logos, verstrekte informatie, gegevens) en foto’s met betrekking tot de site van Dolcivita komen toe aan Dolcivita. Elk gebruik ervan of van gelijkwaardige tekens is volstrekt verboden zonder uitdrukkelijke voorafgaande schriftelijke.
  4. De overeenkomst komt tot stand op het moment en volgens de voorwaarden van onze orderbevestiging. Elk risico, inclusief het wisselkoersrisico, wordt altijd gedragen door onze klanten. Hetzelfde geldt voor het aanvragen van een offerte en het plaatsen van een bestelling op de webshop. Met het plaatsen van een bestelling op de webshop komt geen overeenkomst tot stand.
  5. Bij bestelling zal de koper het voorschot ten belope van het bedrag of het percentage op de totale prijs (excl. BTW) dat op de voorzijde is vermeld betalen. Bij niet – betaling ervan zijn alle verbintenissen van de verkoper opgeschort.
  6. Onze klanten aanvaarden geringe afwijkingen tussen de bestelling (op basis van proeven, stalen, modellen, presentatie in de webshop en/of demonstratie van goederen) en de levering ervan, zodat de eerstgenoemde elementen slechts indicatief zijn. Pantone-kleuren worden volgens professionele normen aangebracht, maar het resultaat is altijd bij benadering en afhankelijk van de ondergrond. De klanten accepteren afwijkingen in de bestelde kleuren, zowel qua materiaal als qua bedrukking. Hetzelfde geldt voor hoeveelheden waarvoor een marge van 5% wordt aanvaard alsmede de daarbij behorende prijsverhogingen of -verlagingen, tenzij anders vermeld in de orderbevestiging. Onze klanten zien uitdrukkelijk af van elk verhaal met betrekking tot deze elementen. Elke offerte van de verkoper geldt voor een duur van maximaal dertig dagen. Bij gebreke aan aanvaarding binnen die termijn vervalt het aanbod van rechtswege.
  7. De opgegeven prijzen hebben alleen betrekking op de uitdrukkelijk in de offerte vermelde prestaties en leveringen; alle bijkomende vervangende prestaties en leveringen worden aan de klant aangerekend. B.T.W., omzetbelasting en andere taksen zijn nooit in de opgegeven prijzen begrepen, tenzij dit met zoveel woorden is vermeld.
  8. Om de levertijden niet in het gedrang te brengen, verbinden klanten zich ertoe ons binnen 24 uur na ontvangst een schriftelijke goedkeuring van de drukproef te geven. Acceptatie van het bewijs is niet vereist als niet-gepersonaliseerde goederen rechtstreeks in onze webshop worden besteld. Levertijden zijn nimmer bindend, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen. Ook in dat geval gaat de leveringstermijn pas in nadat wij de uitdrukkelijke en onvoorwaardelijke goedkeuring van de drukproef hebben ontvangen.
  9. Leveringen vinden regelmatig plaats op het door de klant opgegeven adres, ongeacht wie de levering daar ontvangt. Wij zijn in geen geval aansprakelijk voor fouten die het gevolg zijn van twijfelachtige, onvolledige of tegenstrijdige instructies of telefonisch gegeven instructies. Indien te late of nieuwe levering aan de klant te wijten is, is een extra vergoeding verschuldigd volgens de gebruikelijke tarieven. Daar de leveringstermijnen door daden van derden (toeleveranciers of onderaannemers) en door gevallen van toeval of overmacht zoals onmogelijkheid tot uitvoering ingevolge algemene of gedeeltelijke staking of lock-out hetzij in onze instellingen, hetzij in deze van onze bevoorraders, onlusten, oproer, ongevallen, machinebreuk, gebrek aan transportmiddelen of aan materiaal, epidemies, brand, enz.  kunnen beïnvloed worden, kunnen zij niet als uitdrukkelijke verbintenis beschouwd worden.  Laattijdige levering mag, behoudens tegenstrijdig beding, geen aanleiding geven tot weigering, noch tot schadevergoeding.  De overeengekomen leveringstermijnen worden verlengd in de mate waarin de opdrachtgever bij het in leveren van de documenten, handschriften, tekeningen en modellen, evenals bij het terugzenden van de verbeterde proeven en van de order tot afdrukken, in gebreke is gebleven. Deze vertraging vanwege de opdrachtgever kan eveneens grond opleveren tot schadevergoeding uit hoofde van onbruikbaarheid van hulpstoffen en materieel.  De bij bestelling voorziene termijnen beginnen eerst te lopen vanaf de werkdag die op de afgifte van de nodige documenten volgt.  Indien het uitvoeren van een opdracht, op verzoek van de opdrachtgever, binnen een kortere dan de normale of voorziene termijn,extrakost en vertier- zaakt, worden deze in rekening gebracht.  Wanneer de opdrachtgever contractbreuk pleegt of een bestelling annuleert, zelfs zonder dat hij een voorschot heeft betaald, is contractueel overeengekomen dat er ten titel van algehele schadevergoeding een bedrag verschuldigd is gelijk aan 50% van de waarde van de bestelling.  Om geldig te zijn moet elke klacht bij aangetekend schrijven en binnen de acht dagen, die op de levering volgen, geschieden.  Indien de opdrachtgever verzuimt levering te nemen, begint de termijn van acht dagen te lopen bij ontvangst van de verzendingsnota of van elk gelijkwaardig document. Bij ontstentenis hiervan vanaf ontvangst van de factuur. Indien binnen deze termijn van acht dagen geen klacht werd ontvangen, heeft dit voor gevolg dat de klant de geleverde artikels volledig en zijn geheel aanvaard heeft.  De gedeeltelijke benuftiging van de geleverde artikels heeft eveneens de aanvaarding van het geheel tot gevolg; gebreken aan een deel van het geleverde drukwerk geven de opdrachtgever niet het recht tot afkeuring van de gehele partij.  Bij niet conforme levering ingevolge vergissingen, slechte afwerking, enz. is de leverancier nooit verder aansprakelijk dan tot teruggave van de prijs van het niet conforme gedeelte van de koop. de leverancier wijst elke verdere verantwoordelijkheid af.  Gebreken in de materialen die voor de leverancier verborgen waren, zullen zijn verantwoordelijkheid niet in het gedrang kunnen brengen en geen aanspraak op schade kunnen veroorzaken.
  10. Alle transportkosten en risico’s zijn altijd voor rekening van onze klanten, ook als wij transport en verzending regelen. Onze klanten zorgen voor alle benodigde belastingen, vergunningen en licenties en regelen dit zelf volledig.
    De verzendkosten voor bestellingen via de webshop zijn forfaitair vastgesteld op EUR 25,00 tenzij het totale bedrag van de bestelling hoger is dan (EUR 1000,- excl. BTW). De verzendkosten voor proefdrukken zijn altijd bij de aanbieding inbegrepen. De bedragen in dit artikel kunnen te allen tijde worden gewijzigd.
  11. De koper is gehouden te onderzoeken of het afgeleverde aan de overeenkomst beantwoordt. Om ontvankelijk te zijn, moeten klachten over zichtbare of conformiteitsgerelateerde gebreken uitdrukkelijk op de leveringsbon worden vermeld. Alle overige klachten dienen binnen 8 dagen na de dag van levering schriftelijk aan ons kenbaar te worden gemaakt. Klachten over de hoogte van de factuur dienen binnen 8 dagen na factuurdatum bij ons te zijn ingediend. Deze termijnen zijn vervaldata. Het verstrijken van de termijn zonder het formuleren van een klacht in overeenstemming met de bepalingen van dit artikel, houdt onweerlegbaar volledige aanvaarding in. Bovendien houdt elke betaling onweerlegbaar de volledige aanvaarding in.
  12. Artikelen die persoonlijk van aard zijn, dat wil zeggen bedrukt, gegraveerd dan wel anders gepersonaliseerd naar de specifieke wensen van de opdrachtgever/consument, vallen buiten het herroepingsrecht daar er sprake is van maatwerk. Deze artikelen mogen niet zonder opgave van redenen worden geretourneerd aan Dolcivita. Er geldt geen bedenktijd: wanneer het orderproces na akkoord van de opdrachtgever/consument wordt gestart vervalt het herroepingsrecht.
  13. Voor artikelen die niet persoonlijk van aard zijn, dat wil zeggen op geen enkele wijze gepersonaliseerd, geldt de standaard bedenktijd van 14 kalenderdagen na verzenddatum.
  14. Wanneer producten kapot, niet-werkend of op andere wijze niet deugdelijk zijn, dient dit zo snel mogelijk maar uiterlijk binnen 8 dagen na levering schriftelijk aan Dolcivita worden gemeld. De producten moeten zich in originele staat en verpakking bevinden.
  15. Indien tijdig en correct is gereclameerd en naar het redelijk oordeel van Dolcivita genoegzaam is aangetoond dat de producten niet deugdelijk zijn, zal Dolcivita de keus hebben hetzij de niet deugdelijk gebleken producten kosteloos nieuw te leveren tegen retournering van de ondeugdelijk gebleken producten, hetzij de producten deugdelijk te repareren, hetzij de opdrachtgever alsnog een in onderling overleg vast te stellen korting op de koopprijs te verlenen.
  16. Door voldoening aan een van de hiervoor genoemde prestaties zal Dolcivita terzake van zijn garantieverplichtingen volledig zijn gekweten en zal Dolcivita tot geen enkele verdere (schade)vergoeding zijn gehouden.
  17. Zowel de kosten voor het retour sturen van de onbedrukte artikelen als de oorspronkelijke transportkosten van de bestelling worden niet gecrediteerd. Dolcivita behoudt het recht om 10% van het netto orderbedrag te belasten voor de handelingen die gedaan moeten worden, waarbij een minimumbedrag van € 50,- exclusief BTW geldt.
  18. Het staat de opdrachtgever/consument niet vrij de producten die buiten het herroepingsrecht vallen te retourneren, voordat Dolcivita daarmee schriftelijk heeft ingestemd.
  19. Alle facturen zijn contant betaalbaar op onze maatschappelijke zetel, tenzij schriftelijk anders overeengekomen. Bij bestellingen via de webshop vindt de betaling direct na het plaatsen van de bestelling plaats via het webformulier. Betalen kan in dit geval alleen per Bancontact, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen. De geldige betaalmethoden kunnen op elk moment worden gewijzigd.
  20. De verkoper is ten allen tijde gerechtigd van de koper te vorderen dat deze een bankgarantie of een vergelijkbare zekerheid doet stellen.
  21. Bij niet-betaling op de vervaldag is van rechtswege en zonder ingebrekestelling een intrest van 15% verschuldigd, evenals een contractuele schadevergoeding van 10% van het factuurbedrag, met een minimum van 250 EUR, zonder onverminderd gerechtelijke of buitengerechtelijke kosten.
  22. In geval van niet-betaling, zelfs gedeeltelijk, kunnen wij alle leveringen opschorten, zelfs als deze onder andere contracten vallen en dringend zijn. De vergoeding voor verbreking ten laste van onze klanten is conventioneel vastgelegd op 50% van het brutobedrag van de orderbevestiging, zelfs indien de drukproef nog niet werd goedgekeurd en onverminderd het bewijs van bijkomende schade indien er reden is om doen.
  23. Onverminderd de risico-overgang behouden wij de eigendom van de goederen tot de volledige betaling van alle verschuldigde bedragen krachtens het contract en alle andere met de klant gesloten overeenkomsten. Betaalde voorschotten blijven door ons verworven als vergoeding voor eventuele verliezen bij doorverkoop.
  24. Alle tekeningen, schetsen, schema’s, monsters, modellen, afgietsels en pasvormen, alle logo’s, databestanden, software, teksten, geluiden en alle gereedschappen van welke aard dan ook blijven onder alle omstandigheden ons eigendom, zelfs indien de kosten van hun totstandkoming geheel of gedeeltelijk ten laste van de klant en zelfs als ze ter beschikking van de klant werden gesteld. Ze mogen door klanten niet voor een ander doel worden gebruikt dan in de overeenkomst is bepaald. Behoudens voorafgaande overeenkomst, is de leverancier er niet toe gehouden zetsels, clichés, ontwerpen, tekeningen, foto’s, films enz. te bewaren. Wanneer de bewaring overeengekomen is, geeft zij aanleiding tot een toeslag, berekend naar rato van de belangrijkheid der gebruikte hulpstoffen, de duur van hun vastlegging en de hieraan verbonden extrawerkzaamheden.
  25. Het bedrijf biedt alleen producten aan die het te allen tijde bij de oorspronkelijke fabrikanten en hun groothandels koopt.
  26. In geval van een geschil behouden wij ons het recht voor om het geschil voor te leggen aan de rechtbank van Hasselt.